AHLUSSUNNAH WAL JAMA’AH: GOLONGAN YANG SELAMAT
(al Firqah an-Najiyah)
Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dalam kitabnya Al-Ghunyah li Thalibi Thariq Al-Haqq, Juz 1, Hal 80 mendefinasikan ASWAJA sebagai berikut
Dalam sebuah hadis.
“yang
dimaksudkan dengan sunnah adalah apa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW
(meliputi ucapan,perilaku serta ketetapan Baginda). Sedangkan yang
dimaksudkan dengan pengertian jemaah adalah sesuatu yang telah
disepakati oleh para sahabat Nabi SAW pada masa Khulafa’ Al-Rasyidin
yang empat yang telah diberi hidayah oleh Allah SWT”.
Dalam sebuah hadis.
Dari Abu Hurairah RA, Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda
“
Akan terpecah umat Yahudi kepada 71 golongan, Dan terpecah umat Nasrani
kepada 72 golongan, Dan akan terpecah umatku menjadi 73 golongan.
Semuanya akan dimasukkan keneraka kecuali satu. Berkata para sahabat :
Wahai Rasulullah, Siapakah mereka wahai Rasulullah ?. Rasulullah
menjawab : Mereka yang mengikuti aku dan para sahabatku”. (HR Abu
Daud,At-Tirmizi, dan Ibn Majah)
"Barangsiapa yang ingin mendapatkan kehidupan yang damai disyurga, maka hendaklah dia mengikuti Al-Jama'ah. (HR Tirmidzi, dan di Shahihkan Al-Hakim dan Al-Dzahabi)
Dalam pemahaman yang lain, istilah AHL AL-SUNNAH WA AL-JAMA'AH ini terbentuk dari 3 perkataan, iaitu :-
- AHL - Yang bererti keluarga, golongan atau pengikut
- Al-Sunnah - Iaitu segala sesuatu yang telah diajarkan oleh RASULULLAH SAW. Maksudnya, semua yang datang dari Nabi SAW berupa perbuatan, percakapan, dan pengakuaan Nabi Muhammad SAW
- AL-JAMA'AH - Iaitu apa yang telah disepakati oleh para Sahabar RASULULLAH SAW pada masa KHULFA RASYIDIN.
Perkataan JAMA'AH ini diambil dari Sabda RASULULLAH SAW:-
"Barangsiapa yang ingin mendapatkan kehidupan yang damai disyurga, maka hendaklah dia mengikuti Al-Jama'ah. (HR Tirmidzi, dan di Shahihkan Al-Hakim dan Al-Dzahabi)
Dari segi ilmu aqidah dan tauhid, ASWAJA mengikut Imam Abu Hassan bin Ismail Al-Asyaari dan Imam Abu Mansur Muhammad bin Muhammad bin Mahmud Al-Maturidi.
Dalam ilmu Fiqh, ASWAJA mengikuti mazhab yang empat iaitu Mazhab
Hanafi,Maliki,Syafi’e dan Hanbali. Manakala dalam ilmu Tasawuf mengikuti
Imam Junayd Al-Baghdadi, Abu Yazid Al-Busthami dan Imam Al-Ghazali.
Tersebut di dalam Kitab Muzakkiratut Tauhid Wal Firaq, bagi Asy-Syaikh Hasan As-Sayyid Mutawalliyy , Juzuk 1, Cetakan 1994 M bersamaan 1414 H, muka surat 14 ;
Pembentukan Ahlus Sunnah itu hanya dari dua kelompok sahaja, iaitu kelompok Al-Asya’irah, mereka ialah Para pengikut Fahaman Abu Hassan Al-Asya’ari.
Dan kelompok Al-Maturidiyyah, mereka ialah Para pengikut Fahaman Abu Mansur Al-Maturidi.
RUMUSAN AHLUSSUNNAH WAL JAMAAH |
Maka
sesungguhnya Ahlussunnah Wal Jama'ah bukanlah aliran yang baru. Bahkan
Ahlussunnah Wal Jama'ah berusaha untuk menjaga agama Islam dari
fahaman-fahaman yang sesat. Sekaligus sebagai satu jalan untuk
mempertahankan, memperjuangkan dan mengembalikan agama Islam agar tetap
sesuai dengan apa yang telah diajarkan oleh Baginda RASULULLAH SAW dan
para sahabat Baginda.
SEJARAH AHLUSSUNNAH WAL JAMA'AH
Sejarah
mencatat bahawa di kalangan umat Islam bermula dari abad-abad permulaan
(mulai dari masa khalifah sayyidina Ali ibn Abi Thalib) sehinggalah
sekarang terdapat banyak firqah (golongan) dalam masalah aqidah yang
saling bertentangan di antara satu sama lain. Ini fakta yang tidak dapat
dibantah.
Bahkan
dengan tegas dan jelas Rasulullah telah menjelaskan bahawa umatnya akan
berpecah menjadi 73 golongan. Semua ini sudah tentunya dengan kehendak
Allah dengan berbagai hikmah tersendiri, walaupun tidak kita ketahui
secara pasti. Hanya Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu. Namun
Rasulullah juga telah menjelaskan jalan selamat yang harus kita ikuti
agar tidak terjerumus dalam kesesatan. Iaitu dengan mengikuti apa yang
diyakini oleh al-Jama’ah; majoriti umat Islam. Karena Allah telah
menjanjikan kepada Rasul-Nya, Nabi Muhammad, bahawa umatnya tidak akan
tersesat selama mana mereka berpegang teguh kepada apa yang disepakati
oleh kebanyakan mereka. Allah tidak akan menyatukan mereka dalam
kesesatan. Kesesatan akan menimpa mereka yang menyimpang dan memisahkan
diri dari keyakinan majoriti.
Majoriti
umat Muhammad dari dulu sampai sekarang adalah Ahlussunnah Wal Jama’ah.
Mereka adalah para sahabat dan orang-orang yang mengikuti mereka dalam
Ushul al-I’tiqad (dasar-dasar aqidah); iaitu Ushul al-Iman al-Sittah (dasar-dasar iman yang enam) yang disabdakan Rasulullah dalam hadith Jibril uang bermaksud :
“Iman
adalah engkau mempercayai Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-
kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari akhir serta Qadar (ketentuan Allah);
yang baik maupun buruk”. (H.R. al Bukhari dan Muslim)
Perihal
al-Jama’ah dan pengertiannya sebagai majoriti umat Muhammad yang tidak
lain adalah Ahlussunnah Wal Jama’ah tersebut dijelaskan oleh Rasulullah
dalam sabdanya yang bermaksud:
“Aku
berwasiat kepada kalian untuk mengikuti sahabat-sahabatku, kemudian
mengikuti orang-orang yang datang setelah mereka, kemudian mengikuti
yang datang setelah mereka“.
Dan
termasuk rangkaian hadith ini: “Tetaplah bersama al-Jama’ah dan jauhi
perpecahan karena syaitan akan menyertai orang yang sendiri. Dia
(syaitan) dari dua orang akan lebih jauh, maka barang siapa menginginkan
tempat lapang di syurga hendaklah ia berpegang teguh pada (keyakinan)
al-Jama’ah”. (H.R. at-Tirmidzi; berkata hadith ini Hasan Shahih juga
hadith ini dishahihkan oleh al-Hakim).
Al-Jama’ah
dalam hadith ini tidak boleh diertikan dengan orang yang selalu
melaksanakan solat dengan berjama’ah, jama’ah masjid tertentu. Konteks
pembicaraan hadith ini jelas mengisyaratkan bahwa yang dimaksud
al-Jama’ah adalah majoriti umat Muhammad dari sisi jumlah(‘adad).
Penafsiran ini diperkuatkan juga oleh hadith yang dinyatakan di awal
pembahasan. Iaitu hadith riwayat Abu Daud yang merupakan hadith Shahih
Masyhur, diriwayatkan oleh lebih dari 10 orang sahabat. Hadith ini
memberi kesaksian akan kebenaran majoriti umat Muhammad bukan kesesatan
firqah-firqah yang menyimpang. Jumlah pengikut firqah-firqah yang
menyimpang ini, jika dibandingkan dengan pengikut Ahlussunnah Wal
Jama’ah sangatlah sedikit. Seterusnya di kalangan Ahlussunnah Wal
Jama’ah terdapat istilah yang popular iaitu “ulama salaf”.
Mereka adalah orang-orang yang terbaik dari kalangan Ahlusssunnah Wal
Jama’ah yang hidup pada 3 abad pertama hijriyah sebagaimana sabda nabi
yang maknanya:
“Sebaik-baik abad adalah abadku kemudian abad setelah mereka kemudian abad setelah mereka”. (H.R. Tirmidzi)
Pada
masa ulama salaf ini, di sekitar tahun 260 H, mula tercetus bid’ah
Mu’tazilah, Khawarij, Musyabbihah dan lain-lainnya dari
kelompok-kelompok yang membuat fahaman atau mazhab baru. Kemudian
muncullah dua imam muktabar pembela Aqidah Ahlussunnah iaitu Imam Abu al-Hasan al-Asy’ari (W. 324 H) dan Imam Abu Manshur al-Maturidi (W. 333 H)
–semoga Allah meridhai keduanya–menjelaskan aqidah Ahlussunnah Wal
Jama’ah yang diyakini para sahabat Nabi Muhammad dan orang-orang yang
mengikuti mereka, dengan mengemukakan dalil-dalil naqli (nas-nas
al-Quran dan Hadith) dan dalil-dalil aqli (argumentasi rasional)
disertaikan dengan bantahan-bantahan terhadap syubhat-syubhat (sesuatu
yang dilontarkan untuk mengaburkan hal yang sebenarnya) golongan
Mu’tazilah, Musyabbihah, Khawarij dan ahli bid’ah lainnya.
Disebabkan
inilah Ahlussunnah dinisbahkan kepada keduanya. Mereka; Ahlussunnah Wal
Jamaah akhirnya dikenali dengan nama al-Asy’ariyyun (para pengikut Imam
Abu al-Hasan Asy’ari) dan al-Maturidiyyun (para pengikut Imam Abu
Manshur al-Maturidi). Hal ini menunjukkan bahawa mereka adalah satu
golongan iaitu al-Jama’ah. Kerana sebenarnya jalan yang ditempuhi oleh
al-Asy’ari dan al-Maturidi dalam pokok aqidah adalah sama dan satu.
Adapun perbezaan yang terjadi di antara keduanya hanyalah pada
sebahagian masalah-masalah furu’ (cabang) aqidah. Hal tersebut tidak
menjadikan keduanya saling berhujah dan berdebat atau saling
menyesatkan, serta tidak menjadikan keduanya terlepas dari ikatan
golongan yang selamat (al-Firqah al-Najiyah).
Perbezaan antara al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah ini adalah seperti perselisihan yang terjadi di antara para sahabat nabi, tentang adakah Rasulullah melihat Allah pada saat Mi’raj? Sebahagian sahabat, seperti ‘Aisyah dan Ibn Mas’ud mengatakan bahawa Rasulullah tidak melihat Tuhannya ketika Mi’raj. Sedangkan Abdullah ibn ‘Abbas mengatakan bahawa Rasulullah melihat Allah dengan hatinya. Allah memberi kemampuan melihat kepada hati Nabi Muhammad atau membuka hijab sehingga dapat melihat Allah. Namun demikian al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah ini tetap bersama atau bersefahaman dan sehaluan dalam dasar-dasar aqidah. Al-Hafiz Murtadha az-Zabidi (W. 1205 H) mengatakan:“Jika dikatakan Ahlussunnah wal Jama’ah, maka yang dimaksud adalah al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah “. (Al-Ithaf Syarah li Ihya Ulumuddin, juz 2 hlm 6)
Perbezaan antara al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah ini adalah seperti perselisihan yang terjadi di antara para sahabat nabi, tentang adakah Rasulullah melihat Allah pada saat Mi’raj? Sebahagian sahabat, seperti ‘Aisyah dan Ibn Mas’ud mengatakan bahawa Rasulullah tidak melihat Tuhannya ketika Mi’raj. Sedangkan Abdullah ibn ‘Abbas mengatakan bahawa Rasulullah melihat Allah dengan hatinya. Allah memberi kemampuan melihat kepada hati Nabi Muhammad atau membuka hijab sehingga dapat melihat Allah. Namun demikian al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah ini tetap bersama atau bersefahaman dan sehaluan dalam dasar-dasar aqidah. Al-Hafiz Murtadha az-Zabidi (W. 1205 H) mengatakan:“Jika dikatakan Ahlussunnah wal Jama’ah, maka yang dimaksud adalah al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah “. (Al-Ithaf Syarah li Ihya Ulumuddin, juz 2 hlm 6)
Maka
aqidah yang sebenar dan diyakini oleh para ulama salaf yang soleh
adalah aqidah yang diyakini oleh al-Asy’ariyyah dan al-Maturidiyyah.
Kerana sebenarnya keduanya hanyalah merumuskan serta membuat ringkasan
yang mudah (method) dan menjelaskan aqidah yang diyakini oleh para nabi
dan rasul serta para sahabat. Aqidah Ahlusssunnah adalah aqidah yang
diyakini oleh ratusan juta umat Islam, mereka adalah para pengikut
madzhab Syafi’i, Maliki, Hanafi, serta orang-orang yang utama dari
madzhab Hanbali (Fudhala’ al-Hanabilah).
Maka wajib bagi kita untuk sentiasa memberi penuh perhatian dan serius dalam mendalami aqidah al- Firqah al-Najiyah yang merupakan aqidah golongan majoriti. Kerana ilmu aqidah adalah ilmu yang paling mulia, sebab ia menjelaskan pokok atau dasar agama. Abu Hanifah menamakan ilmu ini dengan al-Fiqh al-Akbar. Kerana mempelajari ilmu ini wajib diutamakan dari mempelajari ilmu-ilmu lainnya. Setelah selesai atau khatam mempelajari ilmu ini barulah disusuli dengan ilmu-ilmu Islam yang lain. Inilah method yang diikuti para sahabat nabi dan ulama rabbaniyyun dari kalangan salaf maupun khalaf dalam mempelajari agama ini. Tradisi ini telah bermula dari zaman Rasulullah, sebagaimana yang dikatakan oleh Ibn Umar dan Jundub, maknanya:
“Kami
ketika remaja saat mendekati baligh- bersama Rasulullah mempelajari
iman (tauhid) dan belum mepelajari al-Qur’an. Kemudian kami mempelajari
al-Qur’an maka bertambahlah keimanan kami”. (H.R. Ibnu Majah dan
dishahihkan oleh al-Hafidz al-Bushiri).
As-Subki
dalam Thabaqatnya berkata: “Ketahuilah bahwa Abu al-Hasan al-Asy’ari
tidak membawa ajaran baru atau madzhab baru, beliau hanya menegaskan
kembali madzhab salaf, menghidupkan ajaran-ajaran sahabat Rasulullah.
Penisbatan nama kepadanya kerana beliau konsisten dalam berpegang teguh
ajaran salaf, hujjah yang beliau gunakan sebagai landasan kebenaran
aqidahnya juga tidak keluar dari apa yang menjadi hujjah para
pendahulunya, kerananya para pengikutnya kemudian disebut Asy’ariyyah.
Abu
al-Hasan al-Asy’ari bukanlah ulama yang pertama kali berbicara tentang
Ahlussunnah wal Jama’ah, ulama-ulama sebelumya juga banyak berbicara
tentang Ahlussunnah wal Jama’ah. Beliau hanya lebih memperkuat ajaran
salaf itu dengan argumen-argumen yang kuat. Bukankah penduduk kota
Madinah banyak dinisbatkan kepada Imam Malik, dan pengikutnya disebut al
Maliki. Ini bukan berarti Imam Malik membawa ajaran baru yang sama
sekali tidak ada pada para ulama sebelumnya, melainkan karena Imam Malik
menjelaskan ajaran-ajaran lama dengan penjelasan yang lebih terang,
jelas dan sistematis demikian juga yang dilakukan oleh Abu al-Hasan
al-Asy’ari”.
Habib Abdullah ibn Alawi al-Haddad menegaskan
bahwa “kelompok yang benar adalah kelompok Asy’ariyah yang dinisbatkan
kepada Imam Asy’ari. Aqidahnya juga aqidah para sahabat dan tabi’in,
aqidah ahlul haqq dalam setiap masa dan tempat, aqidahnya juga menjadi
aqidah kaum sufi sejati. Hal ini sebagaimana diceritakan oleh Imam Abul Qasim al-Qusyayri.
Dan Alhamdulillah aqidahnya juga menjadi aqidah kami dan
saudara-saudara kami dari kalangan habaib yang dikenal dengan keluarga
Abu Alawi, juga aqidah para pendahulu kita. Kemudian beliau melantunkan
satu bait sya’ir:
وكن أشعريا في اعتقادك إنه هو المنهل الصافي عن الزيغ والكفر
“Jadilah pengikut al Asy’ari dalam aqidahmu, karena ajarannya adalah sumber yangbersih dari kesesatan dan kekufuran”.
Ibnu ‘Abidin al Hanafi mengatakan dalam Hasyiyah Radd al Muhtar ‘ala ad-Durr al Mukhtar : “Ahlussunnah Wal Jama’ah adalah al Asya’irah dan al Maturidiyyah”.
Dalam kitab ‘Uqud al Almas al Habib Abdullah Alaydrus al Akbar
mengatakan : “Aqidahku adalah aqidah Asy’ariyyah Hasyimiyyah Syar’iyyah
sebagaimana Aqidah para ulama madzhab syafi’i dan Kaum Ahlussunnah
Shufiyyah”. Bahkan jauh sebelum mereka ini Al-Imam al ‘Izz ibn Abd as-Salam
mengemukakan bahawa aqidah al Asy’ariyyah disepakati oleh kalangan
pengikut madzhab Syafi’i, madzhab Maliki, madzhab Hanafi dan orang-orang
utama dari madzhab Hanbali (Fudlala al-Hanabilah).
Apa
yang dikemukakan oleh al ‘Izz ibn Abd as-Salam ini disetujui oleh para
ulama di masanya, seperti Abu ‘Amr Ibn al Hajib (pimpinan ulama Madzhab
Maliki di masanya), Jamaluddin al Hushayri pimpinan ulama Madzhab Hanafi
di masanya, juga disetujui oleh al Imam at-Taqiyy as-Subki sebagaimana
dinukil oleh putranya Tajuddin as-Subki.
No comments:
Post a Comment